Hälsobröd


För ungefär en vecka sedan testade jag och mamma att baka ett knäckebröd som kallas hälsobröd och igår bakade jag det igen eftersom det redan var slut då vi har knaprat knäckebröd som två andra hästar! Vilket man verkligen kan göra med gott samvete då det också är väldigt nyttigt. Självklart måste jag tipsa mina bloggläsare om receptet och jag råder er att sätta igång och baka med en gång!

Du behöver; 1 dl pumpakärnor, 1 dl solroskärnor, 1 dl sesamfrö, 0,5 dl linfrö, 1 tsk salt, 2 dl majsmjöl, 0,5 dl rapsolja, 2,5 dl kokande vatten.

Gör så här;

1. Blanda alla torra ingredienser
2. Koka upp vattnet och häll sedan oljan i vattnet
3. Blanda vattnet och oljan med de torra ingredienserna och rör ihop till en "smet".
4. Platta sedan ut smeten (så att den blir väldigt tunn) på en stor plåt med bakplåtspapper.
5. Strö över lite flingsalt
6. Grädda knäckebrödet en timma i ugnen på 150 graders värme. Stäng sedan av ugnen och låt knäckebrödet stå kvar i ugnen ytterligare 15 minuter
7. Ta ut plåten och låt knäckebrödet svalna innan du avnjuter den första tuggan av det hälsosamma brödet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0