Frågor och svar!

Bästa/värsta med att bo i London?Det bästa med att bo i London är helt klart att det finns så mycket att se, göra och uppleva. Det tar aldrig slut! Jag har varit här nästan ett år nu och har fortfarande några saker jag vill hinna göra innan jag åker hem och då har jag gjort/sett nya saker i stort sett varje vecka! Det älskar jag. Man blir alltså aldrig uttråkad här vilket passar mig bra. Det värsta? Hm, ibland kan jag sakna att bo nära en skog och bara kunna ta på mig joggingskorna och springa en sväng eller gå en långpromenad utan att höra trafikens buller. Det har jag varit bortskämd med hemma i Linköping och nu inser jag hur mycket jag uppskattar det. Och så måste jag även säga alla fåglar som finns i parkerna. Har lite av en forbi för dem och de flyger nästan på en lite då och då..
titta bara så läskig!

Hur mycket har du checkat av på din bucket list? Nästan allt. Det kommer snart i ett annat inlägg.

Favoritmarknad? Det vet ni nog nästan, jag älskar Portobello market eftersom de har så mycket varierade saker, små mysiga affärer, färskfrukt, mat, gamla och antika saker, kläder, sjalar, smycken, ja allt typ! Här kan man göra fynd. Men jag gillar även Columbia road flower market väldigt mycket, där är det mest de mysiga affärerna som ger själva känslan samt alla blommor som gatan upptas av. Även Spitafields secondhand market är en favorit, där jag fyndade mina askar. Svårt att välja en marknad..
Vart shoppar du helst? Forever 21, New Look, Urban outfitters, och allas vårat H&M är nog favoriterna, antingen på Oxford circus eller i Westfield.

Favoritställe? Hm, jag älskar parkerna, att strosa runt i Hyde Park är aldrig fel. Sedan gillar jag att spendera tid i Europas största bokhandel Waterstone nära Picadilly circus, sex våningar! Gillar även att bara gå runt och titta på allt fint på Fortum and mason eller bara strosa runt i Covent garden!



Favoritmuseum? Helt klart V&A (Victoria and Albert museum) Själva byggnaden bara den är otrolig! Sedan är muséet enormt, fem våningar och man kan riktigt hitta sina intresseområden där inne. För mig var fashion, art och teater avdelningen favoriterna.



Har du sett någon kändis? Ja det har jag faktiskt, såg ju en hel del på Summertime ball men såhär sprungit på någon på gatan har jag ju inte gjort än... Men M har spelat fotboll mot David Beckhams son, F har tränat Jude Laws son samt Paul Mccartney är morfar till en i M:s klass och jag har varit på grillfest hos en ganska känd engelsk författare! 



Buss eller tunnelbana? Tunnelbana går fortare om man ska till något ställe som ligger en bit bort, 20 minuter till centrala London med tunnelbana från mig, med buss skulle det nog ta omkring en timme på grund av all trafik. Men när jag åker till ställen inte så långt från mig, min skola till exempel, väljer jag gärna bussen. Gillar att sitta högst upp i de röda dubbeldäckarna, man får se så mycket mer än om man åker tunnelbana och man slipper trängseln och alla stressade människor.


Vad är du mest förvånad över? Det är nog hur lätt det faktiskt är att hitta i London. När jag först kom hit och den gamla au pairen visade mig runt trodde jag aldrig att jag skulle klara det, inte ens att hitta till V:s busshållplats. Jag med den sämsta orienteringsförmåga skulle ta mig runt själv i London liksom. Men det gick väldigt lätt faktiskt. Att man kan använda Google maps samt titta på kartorna som sitter utställda lite var som i London hjälper självklart även till! 

4 favorithändelser under din tid i London? Jag har ju haft turen och få uppleva alla årstider här i London så jag ska kanske välja en för varje årstid? Då ser mina favoriter ut såhär under våren, helt klart resan till Frankrike. Så glad att jag fick se Frankrike också och den mysiga lilla byn de har sitt sommarhus i. Sommar: Summertime ball. Bättre sätt att fira in sommaren går knappt. Under hösten, afternoon tea. Har velat testa det så länge och det var faktiskt väldigt speciellt. Under vintern kommer det nog bli Winter wonderland.. tror jag. Ska ju dit på söndag, men förväntningarna är skyhöga vilket är lite farligt men jag tror faktiskt det kommer leva upp till mina förväntningar. Jag tycker såklart även det var väldigt roligt när jag min syster, L och D spenderade en helg tillsammans här i London samt när mamma och pappa kom på besök nu för en vecka sedan!

Dina tips till någon som funderar på att åka iväg och jobba som au pair? Tänk igenom det noggrant. Jag var väldigt inställd på vad det faktiskt innebar att åka som au pair, jag skulle flytta hemifrån, flytta till en annan stad, land, bo med en annan familj, ta hand om deras barn, prata på ett annat språk och allt skulle vara annorlunda mot det jag var van vid. Jag var inställd på att det också kunde vara jobbigt ibland och det är nog väldigt viktigt att man är. Men om du tänkt igenom det och vill, så åk! Jag är väldigt glad att jag åkte och ångrar det inte en sekund.

Hur har det gått med engelskan? Jag tyckte det var väldigt lätt att komma in i engelskan, bara efter några dagar så tänkte man inte på att det enda man hörde var engelska, jag förstod i stort sett allt från en början. Så då förstod jag att man ändå har en ganska bra engelskakunskap. Jag har alltid velat bli riktigt bra på engelska och en sak som jag tyckte var väldigt häftig var faktiskt idag när jag och en svensk tjej i min klass jobbade tillsammans på min lektion, hon frågar mig något och jag svarar på engelska utan att tänka, det bara kom. Det var först en stund senare som jag insåg att jag faktiskt hade gjort det. För det kändes lika självklart som om jag hade svarat på svenska. Så då kände jag verkligen att jag måste lärt mig en hel det. Eller när jag en kväll satt och pratade med en australiensk vän på en pub och vi pratade om allt möjligt det var helt naturligt. Det är vid sådana vissa tillfällen som jag inser själv hur mycket man utvecklas. Jag kan höra om det låter fel när vi jobbar med grammatik på lektionen, det kunde jag aldrig tidigare, hörövningarna som jag chansade mig igenom under min skoltid är nu enkla. Engelska var tidigare mitt värsta ämne. Så jag känner verkligen att jag har utvecklats och det är det viktigaste för mig. Så strunt samma hur mitt CAE- prov går. Jag vet att jag aldrig skulle haft chansen att lära mig såhär bra engelska om jag inte hade bott i England och det är jag så väldigt glad för!

Något du inte skulle klara dig utan här i London? Helt klart min mobil! För utan den skulle jag nog förstå på ett annat sätt hur långt bort jag befinner mig från min familj och mina vänner i Sverige. Nu när jag lite när och då kan gå in på instagram, facebook och det viktigaste av allt prata med min familj på viber så känns det inte som om vi är så långt borta från varandra. När min mobil gick sönder härom månaden och jag inte kunde använda dessa saker förstod jag hur beroende jag faktiskt är av den och hur jobbigt det faktiskt var utan den. Nu håller vi tummarna att den håller de lite drygt tre veckorna som återstår! 

Favoritcafé? BB bakery i Waterloo helt klart.


Avslutar det här superlånga inlägget med en cupcake från mitt favoritcafé! Om ni har några andra frågor om London, min au pair tid osv. så är det bara att fråga på! Jag svarar mer än gärna!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0